SÄLJ MINDRE OCH ÄLSKA MER - kundservice och försäljning

Hur ska vi egentligen möta framtidens kund? En kund som är påläst och som inte vill mötas av en säljare som vill sälja utan hjälpa kunden att handla istället. Hur ska vi möta en kund som är mindre lojal mot varumärken och som är beredd att byta varumärke om det inte motsvarar deras krav på kvalitet? 

Gårdagens sätt att sälja fungerar inte idag och ännu mindre imorgon. Kraven förändras och den traditionella säljaren kommer att bytas ut mot en kärleksfull butler som hjälper kunden att ge en upplevelse och ge den extrema servicen. Idag är nätet inblandade i nästan alla köp. Vi samlar information själva om vad vi tänkt köpa. Ibland handlar vi varan på nätet, ibland i en fysisk butik. Gränserna håller på att suddas ut och vi kan inte längre prata om e-handel och fysisk handel utan bara om handel. 

Det här är en föreläsning som visar hur företagen måste börja förstå de nya kundgrupperna, generation Z, och som måste förändra sitt sätt att möta kunden. Nyckelorden är kunskap och kärlek om man ska lyckas i framtiden. Det är precis det som den här föreläsningen handlar om. Sälj mindre, älska mer och öka lönsamheten.

Göran Adlén